Koka Potatis


Potatis innan tillagning

 

 

 

 

 

 

 

När jag skriver in recept här så förutsätter jag att Du kan koka potatis. Så är inte fallet, det fanns en tid då jag själv inte hade en susning, så därför:

Koka Potatis.

Antingen så tvättar/skrubbar Du potatisen med skal på, och behåller lite mer näring

  • Häll ut potatisen i din rena diskho
  • Ta fram en ny disksvamp/diskborste/potatishandske och börja skrubba potatisen rena
  • Använd en kniv (skalkniv eller en mindre kniv) och ta bort det eventuella svarta fläckar.
  • Ser till att alla potatis är i ungefär samma storlek, dela de stora så de får samma koktid
Eller så skalar Du dem och hoppar över punkt ett och två. Till detta behöver du en potatisskalare. Jag rekomenderar den enklaste du kan hitta då den gör jobbet bäst.

 

Koka upp vatten med salt och lägg sedan ned potatisen.

 

ekvationen: 1kg potatis+1 tesked salt+1 liter vatten+ ca 20 min+koka (inte fullt ös utan 6-7 på en 9 gradig skala)= kokad potatis!

Enklast sätt att se om de är klara är att sticka dem med något vasst, det skall gå att sticka in till mitten utan några större problem då är de klara!

 

Lämna en kommentar